Infolinia: 226 145 039 Zapytaj o produkt Kontakt serwis: 226 145 039 info@usmot.pl REZERWUJ STANOWISKO!

Sklep: 226 145 039Serwis: 226 145 039

REZERWUJ STANOWISKO!
Jak czytać i co oznaczają etykiety osiągów na oponach? 0

Jak czytać i co oznaczają etykiety osiągów na oponach?

Na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego oraz Rady (WE) nr 1222/2009, znakowanie etykietami opon samochodowych dla pojazdów osobowych oraz dostawczych obowiązuje począwszy ode dnia 1 listopada 2012 roku. Przepisy te są sporym zwrotem w stronę instruowania użytkowników w temacie bezpieczeństwa (efektywności hamowania na śliskiej i wilgotnej drodze), a ponadto wpływowi opon na warunki środowiskowe (opory przetaczania oraz głośne dźwięki z zewnątrz podczas przetaczania ogumienia).

 

Wizerunek nalepek z pewnością jest znany większości, biorąc pod uwagę kwestię, że tego typu tabliczki znamionowe wykorzystuje się do znakowania klasy wydajności energetycznej sprzętów elektrycznych w domu, jak również od jakiegoś czasu do etykietowania samochodów osobowych w fabrykach. Jednak co z korzyściami dla użytkowników opon?

 

 

Czytanie nalepek

Wpływ opona na zużycie paliwa

Z lewej strony ulokowana jest podziałka klasyfikowania wydajności energetycznej informująca o wpływach ogumienia na zużycie paliwa i mający związek z tymże faktem wydzielanie się dwutlenku węgla. Zredukowanie oporu toczenia się opon powoduje zmniejszenie zużycia paliwa w samochodzie o 20%. Zmniejszenie oporu związanego z toczeniem będzie mogło znacznie wpłynąć na ogólną poprawę wydajności energetycznej w transporcie drogowym, jak i przyczyni się do redukcji wydzielania dwutlenku węgla związanego z oporem. Miara parametrów oporów toczenia ogumienia zmierzona jest na urządzeniu symulującym i to ono rozstrzyga o klasach przyznawanych oponom w kwestii efektywności energetycznej.

Różnice pomiędzy ogumieniem klasy A i G
Ogumienie w stopniu znacznym różni się od siebie. Szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę opór toczenia. Opory sukcesywnie są zmniejszane w trakcie produkcji, przez nowe rozwiązania powstawanie nowych rozwiązań technologicznych. Różnice w zużywaniu paliwa przez 2 pojazdy osobowe, gdzie jeden z nich posiada opony kl. A, a drugi opony kl. G, będzie znaczna, gdyż wynosi aż 0,5 l/100 km. W ciągu roku pozwala to zaoszczędzić blisko 80 l paliwa (licząc, że roczny przebieg wynosi 15 000 km). W przełożeniu na pieniądze daje to blisko 460 złotych zaoszczędzonych w ciągu roku na samym paliwie. Daje to wielką oszczędność konsumentom, lecz też znaczne zredukowanie G15, wpływającego na warunki środowiskowe. Tak duże obniżenie zużycia paliwa przyczyni się do spadku wydzielania dwutlenku węgla aż o całe 12 g/km.

Hamowanie na śliskiej i wilgotnej drodze
Klasyfikacja, która znajduje się z prawej strony nalepki informacyjnej prezentuje klasy określające stopień adhezji ogumienia w trakcie hamowania na śliskiej powierzchni. Badania wykonuje się na pojazdach podczas danych warunków, które określone są w odgórnych instrukcjach dotyczących przeprowadzania testów. W instrukcji zostały zdefiniowane parametry takie jak szybkość, charakterystykę toru jazdy, wysokość warstwy wody bądź temperatury.
Klasyfikacja wykonana została przez porównywanie osiągów badanego ogumienia w stosunku do osiągów ogumienia wzorcowego. Różnice pomiędzy ogumieniem klasy A oraz G Istotne są różnice w długości odcinka hamowania przy mokrej powierzchni. W przypadku samochodów wyposażonych w opony klasy G, to jego długość wynosi aż 18 m w stosunku do opon klasy A. Ten odcinek stanowi długość 4 samochodów.

Poziom hałasu zewnętrznego toczenia opon
Poziom hałasu wywołany jest przez natężenie ruchu drogowego, co stanowi jeden z podstawowych problemów. W dolnej części nalepki informacyjnej znajdziemy wiadomość o poziomie hałasu z zewnątrz spowodowanego toczeniem opon samochodu. Parametry te określa się w decybelach (dB). Zauważmy, iż ten poziom hałasu nie jest słyszalny dla kierowcy znajdującego się w środku samochodu).

Podstawowe wymagania
Omówione rozporządzenie stworzono, by przyczynić się do poprawy warunków na rynku handlu oponami letnimi i zimowymi, biorąc pod uwagę w szczególności 3 wspomniane parametry. Także od dnia 1 listopada 2012 roku, wszedł w życie następny przepis, którego celem jest poprawa osiągów ogumienia. Od tego czasu nie ma możliwości uzyskania homologacji dla nowych opon, których opory toczenia mieszczą się w klasie G, a przyczepność na mokrej nawierzchni w klasie F. Od dnia 1 listopada 2014 roku handel takimi oponami ma być zabroniony. Podobnie będzie w
kwestii generowania zewnętrznego poziomu hałasu toczenia opon, lecz w tym przypadku będą zastosowane większe granice dopuszczalności, które nie będą obowiązywać w przypadku opon w sprzedaży do listopada 2016 roku.

Pozostałe mechanizmy komunikacyjne
W zależności czy mamy do czynienia z oponami do samochodów osobowych, dostawczych czy ciężarowych, wiadomości o wydajności energetycznej prezentowane mają być poprzez standaryzowaną dokumentację techniczną producenta i sieci sprzedaży. Takie wiadomości muszą też zostać zawarte w dokumentacji handlowej (bądź zostać do niej załączone) dołączonej opon, które sprzedawane są konsumentom przez dystrybutorów. Klient ma w związku z tym faktem rozszerzyć swój zakres wiedzy na temat produktów oraz przyrównywać go opierając się na wymienionych kryteriach.

Wytrzymałość ogumienia
Firma Michelin w całości popiera znakowanie etykietami opon, gdyż tym sposobem ich klienci uzyskują rzetelne wiadomości na temat osiągów danego modelu opony. To duży zwrot w stronę zaspokajania wymagań nabywców. Niezależnie od tego, Michelin również zajął się kwestią trwałości opon, wykraczając znacznie poza instrukcje i wymagania dotyczące informacji umieszczanych na etykietach. Ogumienie oferowane przez poszczególne marki, które jakie znajdziemy na rynku opon może znacząco różnić się z uwagi na przebiegi. Wytrzymałość pewnych opon czasem jest aż dwa razy większa w porównaniu do odmiennych marek o takich samych wymiarach.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl